Aplicatia web-based dezvoltata
de SC GEOSILVA SRL are drept scop
optimizarea modului de gestionare a informatiilor
cadastrale care sunt folosite pentru realizarea cadastrului la nivel de UAT, in sens general si pentru intocmirea
planurilor parcelare in sens particular.
Activitatea de realizare
a lucrarilor de cadastru este reglementata
in România de Legea nr.
7/1996 – Legea cadastrului si publicitatii imobiliare, iar procedura de realizare a planurilor parcelare este reglementata prin Ordinul 634/2006 la Directorului general al Agentiei nationale de cadastru si publicitate imobiliara, modificat si completat prin
Ordinul nr. 134/2009 si Ordinul nr. 415/2009.
Motivat de volumul foarte
mare de informatii care trebuie gestionate la nivelul unui singur U.A.T.
(unitate administrativ teritoriala) exprimat prin numarul de Titluri de
Proprietate eliberate in baza legilor fondului funciar(Legea 18/1991, Legea
1/2000, Legea 247/2005), numarul mare de proprietari precum si existenta unui
numar semnificativ de acte translative ale dreptului de proprietate, emise in
perioada 1991 – 2011, gestionarea integrata a acestor documente poate crea
reale probleme specialistilor in cadastru din cadrul Primariilor sau a
specialistilor atestati in dorinta lor de realizare a unor situatii corecte si
complete.
Având in vedere
aplicarea neunitara si neomogena a acestor acte normative la nivel national
motivat de faptul ca desi există regulamente de aplicare a legilor
fondului funciar care reglementeaza in special elementele juridice, partea
tehnica care consta in punerea afectiva in posesie si eliberarea Titlurilor de
Proprietate nu a fost reglementata in acelasi mod ca si partea juridica, fapt care
a condus la inscrierea eronata pe actele de proprietate a informatiilor
cadastrale referitoare la identificarea cadastrala (numarul de tarla, numarul
de parcela) ori neincluderea in actele de proprietate a numarului corect de
tarlale sau parcele in conformitate cu evidentele cadastrale existente la data
punerii in posesie,
constatând
faptul ca datorita conditiilor de dotare materiala existente la nivelul anilor
1991 – 1999 (perioada in care s-au emis cele mai multe titluri de proprietate)
actiunea de punere in posesie nu a fost executata in urma unor masuratori
topografice si a intocmirii unei evidente cadastrale exacte, fapt ce a condus
ulterior la initierea unor proceduri destul de laborioase pentru anularea sau
corectarea unor Titluri de proprietate,
existenta unei
aplicatii care sa integreze toate aceste informatii, sa permita identificarea
erorilor produse in procesul de eliberare a titlurilor de proprietate și
sa efectueze analiza si sinteza datelor intr-un mod centralizat si unitar
reprezinta un instrument optim pentru obtinerea unui rezultat corect si complet
din punct de vedere juridic si tehnic.
Solutia oferita
de SC GEOSILVA SRL pentru realizarea obiectivelor mai sus mentionate este
reprezentata de o aplicatie pe suport web de tip client – server care
integreaza intr-o baza de date informatiile puse la dispozitie in mod oficial si
cu titlu gratuit de catre Oficiul de Cadastru si Publicitate Imobiliara sau de
catre Primariile in a caror raza teritoriala se desfasoara lucrarile de
implementare a cadastrului.
Folosirea
aplicatiei e-CAD de catre specialistii in cadastru atestati de OCPI / ANCPI in
activitatea de realizare a planurilor parcelare genereaza urmatoare avantaje:
1.
Folosirea unei aplicatii care
gestioneaza in mod unitar toate informatiile referitoare la proprietarii pusi
in posesie intr-o tarla.
2.
Accesarea foarte rapida a informatiilor
de oriunde exista aces la internet.
3.
Identificarea printr-un algoritm propriu
a situatiilor in care se impune corectarea unui TP, a erorilor care sunt in
actele de proprietate si a erorilor de integrare a informatiilor in baza de
date.
4.
Reducerea cu peste 70% a timpului
necesar pentru realizarea planurilor parcelare.
5.
Reducerea cu peste 90% a timpului
necesar de realizare a fisierelor CPXML.
6.
Utilizarea aplicatiei in mod multi-user
pe acelasi proiect (Tarla) fapt care duce la o crestere substantiala a
productivitatii.
7.
Integrarea bazei de date puse la
dispozitie de OCPI si accesarea informatiilor independent de aplicatii externe
(Excel, Word)
8.
Introducerea de note si observatii in
mod automat si dinamic atunci cind se opereaza modificari la numarul de parcela
sau tarla
9.
Operatiuni de divizare a imobilelor s-au
parcelelor functie de situatia reala din teren si introducerea de referinte
dinamice.
10. Eliminarea
situatiilor de aparitie a erorilor de editare ainformatiilor sau de
neconcordante cu informatiile din baza de date furnizata de OCPI.
Prin folosirea
de catre specialistii din cadrul Primariilor a aplicatiei e-CAD se vor obtine urmatoarele avantaje in desfasurarea activitatii:
1.
Existenta la nivelul Primariei a unei
baze de date unice ce poate fi accesata de orice
angajat, de oriunde este un
calculator cu acces la internet si oricand
este nevoie in scopul informarii si actualizarii datelor de fiecare persoana
care lucreaza in Primarie.
2.
Identificarea intr-un timp de maxim 10 minute, dupa configurarea
completa a aplicatiei (integrarea tuturor informatiilor furnizate de catre OCPI
sau existente la nivelul primariei, crearea de utilizatori si generarea de
parole, integrarea informatiilor sintetice din registrul cadastral) a TUTUROR ERORILOR care sunt in titlurile
de proprietate (numere de tarla sau parcela inscrise eronat, necorelari intre
numarul de parcela si numarul de tarla, tarlale si parcele in care s-au
eliberat titluri pe o suprafata mai mare decit cea din teren, tarlale in care
exista suprafete nepuse in posesie)
3.
Marcarea situatiilor in care acelasi
numar de parcela a fost acordat la mai multi proprietari si identificarea
situatiilor succeptibile de a fi dubluri de TP
4.
Intocmirea in mod organizat si unitar a
evidentelor proprietarilor la nivel de fiecare tarla, in conformitate cu
informatile din TP.
5.
Procesarea informatiilor din actele de
proprieate in scopul aduceri acestora in concordanta cu situatia reala din
teren. In cazul in care se impun modificari in actele de proprietate cu privire
la amplasament se asigura o gestionare unitara a acestor date.
6.
Vizualizarea intr-un timp mediu de 5 secunde (functie de viteza conexiunii
la internet) a oricarui TP si mijloace
de interogare a bazei de date pe diferite criterii.
7.
Tinerea intr-o evidenta unica si
centralizata a informatiilor despre constructiile existente pe fiecare teren.
8.
Minimizarea posibilitatii ca anumiti
proprietari sa fie omisi din greseala la intocmirea evidentelor cadastrale
9.
La nivelul unui UAT estimam o perioada
de maxim 1 luna in care se pot identifica si initializa procedurile de
corectare a tuturor titlurilor de proprietate cu conditia implicarii active a
personalului cu atributii pe fond funciar.
10. Emiterea
unor noi TP se va face intr-un timp mult mai scurt având in vedere ca
evidentele cadastrale la nivel de tarla vor fi finalizate.
11. Accesarea
informatiilor cadastrale intr-un timp foarte scurt prin punerea la dispozitia
angajatilor de date actualizate cu privire la proprietar si proprietate.
12. Integrarea
cu masuratorile topografice executate de specialisti atestati si vizualizarea
on-line fara a mai fi nevoie de cheltuieli suplimentare pentru achizitionarea de software specializat pentru
vizualizarea informatiilor.
Efectul
principal al utilizări aplicatiei e-CAD se observa intr-o crestere
exponentiala a eficientei gestionarii informatiilor cadastrale, fata de o
abordare clasica (consultarea manuala a evidentelor, lucrul cu mai multe
fisiere de mai multe tipuri) inregistrându-se o diminuare de peste 70% a
timpului de realizare a lucrarilor, aceasta concretizindu-se in final intr-o
crestere semnificativă a productivitatii.
Datele tehnice
ale aplicatiei sunt reprezentate de platforma de dezvoltare RAILS, limbajul de
programare RUBY si bazele de date de tip
mySQL, toate acestea furnizând un suport optim pentru o procesare sigura si
rapida a informatiilor cadastrale.
In prezent
aplicatia si bazele de date sunt stocate pe serverul HEROKU iar fisierele pdf
cu titlurile de proprietate sunt stocate pe serverul AMAZON S3.
Gestionarea si
prelucrarea informatiei este realizata la comanda utilizatorilor care se
conecteaza la serverele de date intr-un mod securizat care impiedica accesul
neautorizat la informatiile stocate. Numarul de utilizatori care se pot conecta
simultan la bazele de date este practiv nelimitat, fiind gestionat de un
administrator de sistem.
Astfel, volumul
mare de informatii se poate prelucra de orice utilizator care este certificat
de sistem prin conectarea de la orice calculator cu acces la internet, baza de
date putând fi vizualizata si prelucrata simultan din mai multe locatii fizice
asigurându-se si un update in timp real astfel incât informatiile sunt de
actualitate pentru orice utilizator.
Totodata
aplicatia integreaza si informatia grafica reprezentata de masuratorile
topografice executate in teren si efectueaza corelarea automata a acesteia cu
informatia textuala din bazele de date stocate pe server, in scopul generarii
fisierelor de date solicitate de Oficiul de Cadastru si Publicitate Imobiliara.
In acest sens aplicatia asigura un plus de productivitate si eficienta
exceptional, de exemplu pentru 100 de proprietari, generând in citeva secunde
un produs care altfel ar fi realizat de un utilizator in aproximativ 8
ore.
Având in vedere
volumul mare de date, cerinta de a asigura accesul securizat si necesitatea de
a asigura o gestiune unitara a acestui tip de informatie, in viitorul imediat
vom implementa un sistem integrat de securitate a informatiei ISO 27001 si ISO
9001:2008 si am aplicat pentru un proiect de finantare prin care ne propunem
realizarea unei infrastructuri eficiente care sa permita o procesare rapida a
informatiei, prin achizitionare a doua servere si a conectarii la serviciile de
internet de banda larga.
In vederea testarii functionalitatii aplicatiei
e-CAD va rugam sa accesati folosind
browser-ul de internet Google Chrome (este cel mai rapid) urmatoarea adresa:
user: demo
parola: demo